Óvoda

Projekt végi beszámoló

A kesztyű- meseprojekt

2021.01.11 – 02.05.

Mesekosarunkba ismét egy gyerekekhez közel álló, egyszerű, mégis igényes mesét kerestünk. Varga Katalin "A kesztyű" meséjére ki ne emlékezne a Gőgös gúnár Gedeonból? A történet öt kedves kis állat egy napjáról szól, és hihetetlen sokrétű fejlesztési szempontból. A projektben a feldolgozás során előkerült a jobb-bal oldal megkülönböztetése, az ujjak megnevezése, a sorrendiség, a napszakok, a régi mesterségek, ételek, a zene, és a szabadidős tevékenységek, az ötös számkörben való számlálás, az állatok. A mese segítségével beszélgethettünk a napirendről, az otthoni feladatainkról, munkánkról, a foglalkozásokról, az egyéni és közös elfoglaltságokról, de az otthonról, otthonosságról és az időjárásról, évszakokról is.

A projekt célja most is a mese komplex, sokoldalú, tevékenységeken keresztüli, élményszerű feldolgozása volt.

A projekt feladatai: Meseszereplők mélyebb megismerése (állatok testfelépítése, élőhelye, táplálkozása, hangadásuk). Az emberi testrészek ismeretének pontosítása (ujjak neve, kéz funkciója), jobb- baloldaliság gyakorlása. A különböző foglalkozások, szabadidős tevékenységek összegyűjtése. Az évszak öltözködési szokásainak erősítése.

Első héten megismerkedtünk a szereplőkkel: (pocok, cinke, béka, szarvasbogár, hangya). Érdekes, rövid videókat néztünk a kis állatokról, életmódjukról, szokásaikról, tulajdonságaikról. Megtanultuk a nevüket, képeket gyűjtöttünk róluk. Sokat utánoztuk mozgásukat. Új gyűjtőfogalmakat tanultunk: bogarak, madarak, négylábúak…

A történet kiváló lehetőséget nyújtott a jobb – baloldal gyakorlásához, párok kereséséhez. Sok-sok kesztyűnek kerestük meg a párját, próbálgattuk: jobbkezes, balkezes? Kesztyűket válogattunk, csoportosítottunk szín, méret, minta szerint. Kesztyűket díszítettünk különféle technikákkal, kéznyomatot készítettünk kezünk átrajzolásával. Megtanultuk az ujjaink nevét sokféle érdekes tevékenység közben, kipróbáltuk, mi mindenre jó a kezünk, mihez van szükség a kezeink használatára. Különbséget tettünk a kétujjas és az ötujjas kesztyűk között. Az ötujjas kesztyűk remek lehetőségnek bizonyultak az ötös számkörben való számlálásra. Rövid mondókákat tanultunk az állatokról, ujjainkról.

Második héten a mesében előforduló ételekkel foglalkoztunk, az egyszerűeket (mákos csík, tejbegríz) meg is főztük, meg is kóstoltuk. De kipróbáltuk a töltött káposzta gyúrást, tekerést is – igaz, ezt csak „mesebeli” gyurmatöltelékkel.  Mindeközben gyakoroltunk a konyhai tevékenységeket, megtanultuk a konyhai eszközök, alapanyagok, fűszerek nevét, ismerkedtünk a sós, édes, savanyú ízekkel. A bonyolultabb ételeket az óvó nénik és a menza jóvoltából adódott lehetőségünk megízlelni (éppen töltött káposzta, bableves és csülök volt a heti menü
\nTango Project icons are Public Domain." width="13" height="13">).

Harmadik héten elmélyülten foglalkoztunk a kisállatok mesterségeivel: cipészettel, szabással- varrással, órajavítással, bútorkészítéssel, kötögetéssel. A valóságban is megtapasztaltuk, hogyan dolgoznak, milyen szerszámokat használnak, milyen termékeket készítenek. Varrtunk a lábunkra bőrpapucsot, rossz cipőket talpaltunk, mint a pocok. Ruhát varrtunk, gombokat válogattunk, cérnát fűztünk tűbe, mint a cinke. A béka órásműhelyében órakiállítást rendeztünk, ismerkedtünk az időméréssel. A szarvasbogár asztalos üzemében kalapáltunk, fűrészeltünk, bútorokat készítettünk a kesztyűlakásba. Az öreg rövidlátó hangyával fonalat gombolyítottunk, kötőtűkkel játszottunk.

Negyedik héten következtek volna a hangok, a zene, a szabadidős tevékenységek, de a járvány miatt sajnos karanténba kerültünk, de a következő, farsangi projektünk majd lehetőséget nyújt a zenélésre.

A mesét szinte minden nap újra és újra kérték a gyerekek, nem unták meg hallgatni, eljátszani a sok-sok saját készítésű jelmezt, fejdíszt magunkra öltve, amelyek segítségével nagyon sokféleképpen tudtuk a történetet újra és újra feldolgozni, dramatizálni. Vágtunk ki óriási méretű ötujjas kesztyűket, ahova be lehetett költözni, kisebbeket, ahova a kis gyurma / papír / gumi állatainkkal lehetett játszani.

Tartalmas időszak volt, a gyerekek is, felnőttek is jól érezték magukat, a családoktól rengeteg kelléket, eszközt kaptunk, amit ezúton is hálásan köszönünk.

 

Válogatott képek a linken megtekinthetők: https://photos.app.goo.gl/my1Sxtm521YXgAAf8

 

A projekthez kapcsolódó, facebook oldalunkon található bejegyzések:

https://www.facebook.com/katicacsoport.kisorosiegymi.7/posts/870257080451337

https://www.facebook.com/katicacsoport.kisorosiegymi.7/posts/876198236523888

https://www.facebook.com/katicacsoport.kisorosiegymi.7/posts/880643196079392

https://www.facebook.com/katicacsoport.kisorosiegymi.7/posts/880658936077818

https://www.facebook.com/katicacsoport.kisorosiegymi.7/posts/881268406016871

https://www.facebook.com/katicacsoport.kisorosiegymi.7/posts/881833485960363

https://www.facebook.com/katicacsoport.kisorosiegymi.7/posts/882308655912846

 

 

Lovász Edit

Óvónő – gyógypedagógus – Katica csoport Kiskőrösi EGYMI

2021.02.05.