Óvoda

Létrácska meseprojekt 2017.

A feldolgozás időszaka: 2017.03.06 – 31.
A Létrácska egy orosz verses mese, amelyet azért választottunk, mert egyszerű, könnyen befogadható ismereteket közvetít, szereplői a gyerekekhez közel állnak, a mese interaktivitásra ösztönöz, a történet mozgalmas, jól eljátszható. (Itt elolvasható: http://mesemorzsa.blogspot.hu/2012_02_05_archive.html)

Több kép a projektről a linken: https://goo.gl/photos/qL5hySSZ4v1K92rz9

Mint általában a meseprojektjeinkben, most is 4 héten keresztül foglalkoztunk ezzel a történettel, nagyon sokoldalúan feldolgozva azt, sok-sok érdekes tevékenységet szervezve.

Az első héten megismertük a mesét, a mesében szereplő állatokat, gyerekeket. Sokat játszottunk egy a padláson talált régi létrával – letisztogattuk róla a port, pókhálót, felmásztunk rá, számlálgattuk, ki hányadik fokra ült le, ki van fent, lent, magasan, alacsonyan, ki kinek a szomszédja. Nagy kemény kartonra megfestettük a meseszereplőket, a kakast, cicát, kutyát, Örzsét és Palkót. Már úgy tudtunk mesélni, hogy saját bábjainkat ültettük a létrára, és a hét végére fújtuk a kakas, a cica, a kutya mondókáját, együtt „sírtunk”, topogtunk a gyerekekkel, sustorogtunk a széllel… Készítettünk kiskakasokat kukoricával tömve, tanultunk kakasos versikét, ellátogattunk egy baromfiudvarba, veteményeztünk kukoricát. Sokféle eszközből építettünk létrákat.

A második hét is mozgalmas volt, ekkor a cicákkal ismerkedtünk. Videókat, könyveket nézegettünk, melyeknek macskák voltak a szereplői. Nyírtunk, ragasztottunk, festettünk, varrtunk macskákat. A téri irányokat jobbra, vagy balra álló farkú cicákkal gyakoroltuk. Fakanálbábokkal mondtuk el a mesét, cicás dalokat énekeltünk. Kísérleteztünk világító szemű macskákkal, rajzoltunk macskakaparást, hallgattunk macskanyávogást, főztünk macskagyökér teát, ettünk macskanyelvet. Ezen a héten volt március 15, ezért kisétáltunk a Petőfi szoborhoz, ahol mi is elhelyeztük nemzeti színű kismadarainkat.

A héten egy macskás kiskönyv is készült, amelynek szerkesztésében a családok is közreműködtek – mindenki lerajzolta házi kedvencét, beszámolt annak tulajdonságairól, szokásairól.

A harmadik héten „kutyálkodtunk” – két kiránduláson is voltunk, a helyi kutyaiskola vezetőjének német juhászait néztük meg, majd a menhelyi állatokat. Itt sok tapasztalatot gyűjtöttünk az ebek külső, belső tulajdonságairól, szokásairól. Építettünk óriási kutyaólat, abban jókat játszottunk. Számoltunk kutyacsontokkal, kugliztunk kutyakonzerves dobozokkal és zsinóros labdával, nyomdáztunk kutyatappanccsal. Kincseket gyűjtöttünk, majd ezekből kiállítást rendeztünk – (plüsskutyusok, kutyás képek, könyvek, póráz, kutyaeledeles zacskók, dobozok, kutyaszőr…) Szívesen mondogattuk a kutyás mondókát, énekeltük a vicces dalokat, színeztük a laptopon négylábú barátainkat.

Az utolsó hét Örzséé és Palkóé volt, ami jó alkalmat jelentett a fiúk – lányok téma körüljárására. Miben különböznek, hogyan öltözködnek, milyen lehet a hajuk, mivel játszanak, mi lesz, ha felnőttek lesznek…?

Játszottunk testrészekkel, érzékszervekkel. Kirakóztunk, kísérleteztünk, készítettünk együtt létrás társast, puzzle játékot. Öltöztettünk babákat fiús és lányos ruhába. Lego fiúknak és lányoknak építettünk házat, szép tavaszi matricákból ragasztottuk fel Örzse kertjét. Körberajzoltuk egymást, fiú és lány alakokat raktunk ki kockákból, színes rudakból. Természetesen fiúkról és lányokról szóló verset is tanultunk. A mese sok élményt adott, jó volt együtt játszani!

A projekt időszaka alatt a csoporttal bekapcsolódtunk egy intézményi tavaszköszöntő ÖKO nap eseményeibe, és tevékenyen részt vettünk a BÉKÉS ISKOLA napon – zászlót készítettünk, amely jelképünk lehet majd.

Hajósné Hertl Edit